billede af kvinde der tager sig til hovedet

HVORDAN KAN JEG HJÆLPE MINE BØRN MED AT FÅ BRÆNDT DERES OVERSKUDSKRUDT AF MENS VI HAR HJEMME KARANTÆNE ?

… hvor de ikke kan

  • komme i skole
  • se deres venner
  • gå til fritidsaktiviteter

– og hvor jeg også skal forsøge at passe mit arbejde hjemmefra…

Her ved begyndelsen af 3. uge af vores allesammens Corona karantæne har jeg fået en del spørgsmål i den boldgade.

 

Et helt konkret svar på spørgsmålet afhænger af mange ting:

  • den konkrete families sammensætning
  • børnenes alder
  • er både far og mor hjemsendt?
  • hvilke fysiske rammer har vi?
  • og hvad kan mine børn/vi som familie godt lide at foretage os…?

 

Med alle disse forbehold får du her alligevel et par bud fra mig – og dermed forhåbentligt nogle brugbare redskaber til trivsel i din familie – på trods af de usædvanlige og sære omstændigheder.

 

2 TYPER ENERGI

Jeg vil prøve at skille det lidt ad:

I psykisk energi og i fysisk energi

– ikke sådan at forstå, at de to slags energi ikke hænger sammen. Faktisk tænker jeg, at de er hinandens forudsætning.

 

Omsætning af psykisk energi: overblik og struktur

Den psykiske energi, kan vi – og det kan måske lyde lidt underligt – omsætte ved at ”få ro på” – og her skal du måske begynde med at se lidt på dig selv.

“Ro på” kan du få ved at skabe et overblik for dig selv og dine børn  over dagens indhold – vha en tydelig struktur.

Med den kan du skabe muligheden for at imødekomme egne og andres forventninger til dig om at være en god mor eller far og samtidig udføre dit arbejde bedst mulig under jeres karantæne.

 

SÅ!

Hvis I ikke allerede har gjort det, så lav en dagstruktur for eller sammen med dine børn, som tydeligt fortæller:

  1. Hvornår du og børnene – sammen eller hver for sig – skal hvad
  2. Og i forlængelse heraf – hvornår du er til rådighed for børnene, og hvornår du ikke er

 

Rigtig mange både børn og voksne har faktisk nemmest ved at engagere sig i det, de skal lige nu, hvis de har et vist overblik over:

  • hvor meget
  • hvor længe
  • hvad det skal føre til
  • og hvad der kommer næst?

 

Og for dig som forælder kan en sådan struktur virkelig udvirke mirakler for dit stress niveau:

En af farerne ved hjemmearbejde er jo nemlig, at vi voksne kan komme til

  • Enten at arbejde 24/7
  • Eller at forsøge at multitaske på den måde, at vi prøver at arbejde og ”gøre familieting” på én og samme gang

Resultatet af det, bliver imidlertid oftest, at vi hverken får givet arbejdsopgaverne eller familien den opmærksomhed, som der skal til:

Vi får hverken løst opgaverne eller hold fri med familien tilfredsstillende – fordi vi hele tiden synes, at vi burde være det andet sted.

 

SÅ SKAB EN TYDELIG STRUKTUR:

DET GIVER RO PÅ FOR BÅDE BØRN OG VOKSNE OG FRIGØR DEN FASTHOLDTE PSYKISKE ENERGI

 

Som et forslag til konkrete elementer til en sådan struktur kunne jeg nævne

  • Giv dine børn ansvaret for familiens karantæne morgenmad.
    Det kan være på flere niveauer (alt efter alder) fra at sætte juice, mælk og havregryn på bordet til bagning af sunde morgenmadspandekager, som min 19-årige søn, som er ramt af gymnasie- karantæne, gjorde forleden dag 😊

Og husk også:

  • I denne dagstruktur må der gerne være et punkt, der hedder kedsomhed: at kl. 13 – 14 er der kedsomhed på skemaet.Vi voksne kan så nemt komme til at påtage os underholder-/aktiveringsrollen.
    Men på den måde fratager vi børnene muligheden for at finde ro i sig selv og for den kreativitet, der nogle gange netop blomstrer ud af ”at lave ingenting”

 

Hvad der ellers skal indgå i jeres dagsstruktur, afhænger som tidligere sagt af vilkår og ønsker hos jer.

Men tænk over, at det der skole-/skoleprægede arbejde (fx hjemmeopgaverne fra skolen) skal foregå i tidsmæssigt overskuelige perioder!

2 timers matematik uden afbræk, kan tage modet fra den sejeste 9/10- årige.

 

Fysisk energi – et gavnligt afbræk for voksne og børn

Så variation skal der til. Og det er her, I med fordel kan bringe den fysiske energi i spil:

– og du kan starte med igen at udvide målgruppen fra at handle om dine børn til at handle om alle familiens medlemmer:

– Og lade den gavnlige dagstruktur indeholde punkter, hvor I sammen som familie foretager jer fysiske aktiviteter – og hvor nogle af disse aktiviteter får alles puls lidt op.

 

Hertil er der mindst 2 grunde:

  1. Det er også supervigtigt for os voksne at få brugt os selv fysisk. Altid og især under en hjemme-karantæne.
    1. Måske går du normalt til spinning, tennis, fodbold eller noget helt fjerde – aktiviteter som OGSÅ er lukket ned.
    2. Afbræk fra de mere stillesiddende og ”tænkende” opgaver giver den del af hjernen en pause og åbenhed til at få nye ideer og vinkler til de opgaver, som vi skal løse
  2. De fleste børn eeeessker at ”træne” sammen med mor og/eller far! – i hvert fald indtil puberteten 😉 – og ISÆR, hvis de voksne giver den gas!

 

Sådan helt konkret

Hvad I skal gøre sammen, afhænger jo igen af jeres familie og bl.a. jeres fysiske rammer.
Så indledningsvis kunne en del af øvelsen jo handle om at ”strikke nogle forskellige fysiske udfoldelser sammen”.

 

Hos os – vi bor ude på landet og har god plads udenfor og indenfor – kunne det fx være:

  • En omgang basketball: i to hold eller 1:1
  • En fælles cykeltur: vi har nogle heftige bakker, som kan gøre den sejeste bjergrytter forpustet.
    Men hvis I bor i mere ”jævne” omgivelser, er det måske spurter, I skal arbejde med.
  • En løbetur efter samme principper
  • En gåtur: nogle af de bedste snakke, jeg har haft med mine børn, har været på en gåtur. At tale sammen, mens man går ved siden af hinanden, kan noget.
    Der er jo en grund til at vi voksne, når vi tager på kursus, nogle gange bliver sendt på ”Walk and Talk” 😊
  • Vi har trappe op til 1. sal hos os, så vi har nogle gange lavet konkurrencer om, hvem der kunne tage flest ture op og ned ad trappen. På tid eller indtil man ikke kunne mere.

Andre ideer – måske til knap så landlige og rigelige rammer – kunne være:

  • Stopdans i stuen til jeres yndlingsmusik
  • DR3 morgengymnastikken
  • Skattejagt: og ja det er sjovt for store børn, hvis opgaverne er sjove og præmien spændende 😉
  • Kartoffelskræller konkurrence
  • Støvsugning til musik
  • Strækøvelser ved at tørre støv af
  • Familieyoga eller Hjemmeworkout til en af de videoer, man kan hente ned fra YouTube

 

 

SÅ OMSÆT FYSISK ENERGI SAMMEN
BÅDE BØRN OG VOKSNE HAR BRUG FOR DET, OG INDLEVELSE, FOKUS OG SJOV ER VIGTIGERE END “DE HELT RIGTIGE” TRÆNINGSREDSKABER

 

OG HELT OVERORDNET:

Vær som voksen tydelig i at vise vejen og i at være til stede for/ med dine børn

  • hvornår skal de lave lektier (fra skolen eller noget, du bestemmer)?
  • hvornår skal du have fred til dit arbejde (og de kun må henvende sig, hvis nogen er ved at komme galt afsted)?
  • hvornår giver du dem opgaver eller aktiviteter, som de selv skal udføre (fx græsslåning, opvask, blomstervanding, …)?
  • hvornår skal de både selv finde på og selv udføre?
  • hvornår gør I hvad sammen (leg, idræt, opgaver i hjemmet)?

 

PS:

Denne  hjemme karantæne er faktisk en enestående chance for, at vi voksne kan give vores børn læring i at være samfundsborgere i et demokratisk samfund:

  • Med alderssvarende medindflydelse på, hvad de selv og I sammen gør med jeres tid og samtidig et medansvar for, at jeres fælles hverdag fungerer – i disse mærkværdige tider.

 

PPS:

JEG VED GODT AT PÅSKEFERIEN STÅR FOR DØREN ELLER ER I GANG.

I min optik ændrer det imidlertid ikke meget på ovenstående – bortset fra muligheden for at droppe lektier og arbejde og i stedet gøre noget mere lystbetonet.

Men børn og voksne kan  stadigvæk have glæde af en vis struktur – med perioder for fordybelse hver for sig på skift med perioder med fordybelse sammen.

 

Rigtig god arbejds-, lege-, træne-, samværslyst 🙂 

Andre indlæg, som beskæftiger sig med Corona krisen kan du læse her og  her 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *