I sidste uge blev jeg kontaktet af et par 3.g-elever fra HTX i Aalborg.

De to unge mænd skulle deltage i en to dages workshop i forbindelse med deres deltagelse i innovations- konkurrencen Nordjyske Nyskabere med en idé til støjreduktion i børnehaver. 

 

Idéen: støjdæmpende børnemøbler

Ideen, som de her to unge mennesker har, tænker jeg i aller højeste grad kan skabe værdi – for børn og medarbejdere i de danske daginstitutioner.

Den handler nemlig om institutionsmøbler som er støjdæmpende!

Umiddelbart et umage par, er min første tanke, og husker tilbage på forskellige aktiviteter i institutioner, som blev akkompagneret af øredøvende stoleskrammel.

Om det er lignende minder, som har inspireret de to unge mennesker, skal jeg ikke kunne sige. Men de har kastet sig over at udvikle taburetter til børnehaver, som – ud over at levere siddemuligheder – kan virke støjdæmpende.

Som tidligere institutionspædagog med de førnævnte minder – og et vist høretab efter 15 år i faget – virkede ideen særdeles relevant for mig, og jeg var monster nysgerrig på, hvad de to unge mænds idé gik ud på, og hvad de ville spørge mig om.

Derfor sagde jeg også ja til en snak med dem – spændt på om deres idé giver institutionspersonale og -børn løfter om” ro for enden af støjtunnelen”.

 

En ”ekspertudtalelse” fra mig

Det, de var på jagt efter hos mig, var min ”insiderviden/ -vurdering” af projektets relevans – som gammel pædagog og nuværende pædagogisk konsulent.

 

2 spørgsmål

Og i bund og grund havde de 2 spørgsmål til mig:

  • Er det normalt for børn at gøre opmærksom på sig selv ved at råbe eller på andre måder være højlydte?
  • Spørger pædagoger tit efter råd omhandlende larmende børn?

 

3 pointer

Svaret på de to spørgsmål krævede selvsagt nogle præmis-afklaringer og noget ”udenomssnak”, som jeg ikke skal kede dig med her.

I stedet får du de tre pointer, som de to unge mænd tog med til deres workshop:

  1. Hvorvidt børns naturlige, sunde og udviklende aktiviteter bliver til larm (som både de selv og personalet bliver negativt påvirket af) hænger bl.a. sammen med indretning og materialer
  2. Når børn har brug for at påkalde sig personalets – eller de andre børns – opmærksomhed, er ”lyd” et virksomt redskab
  3. Når vi undersøger, hvad der kan ligge til grund for et barns bekymrende adfærd, og hvad personalet kan gøre, skal vi OGSÅ altid se på de fysiske rammer.

3 pointer, som de to unge mænd var rigtig glade for – fordi de understøtter relevansen af deres idé om støjdæmpende taburetter til børnehaver.

 

Men hvorfor fortæller jeg dig om denne oplevelse? 

Jo det gør jeg af 2 forskellige grunde: 

  1. Den giver mig håb for den kommende generation af voksne
    For at dele en god og positiv oplevelse med dig: en oplevelse med et par unge mennesker, som gør sig nogle tanker om noget, som ikke handler om dem selv – og som gør sig den ulejlighed at spørge en, som rent faktisk ”er i det”. Det giver mig håb for næste generations politikere, ledere, forældre med mere  🙂
  2. Den minder mig om dit og mit ansvar
    Men mest af alt nok fordi de refleksioner, jeg gjorde mig for at give de to HTX-elever de klarest mulige og mest virkelighedstro svar på deres spørgsmål, mindede mig om – igen, igen, – at børns trivsel hænger sammen med SÅ mange ting.Og som børnenes voksne – nære eller fjernere – er vi forpligtede til at tage alle faktorer med i betragtning, når vi tilrettelægger de vilkår og betingelser, vi gi’r børnene for at skabe trivsel udvikling og læring for sig selv.

    • Det kræver, at vi – børnenes forskellige voksne – ”løfter i flok”: et enkelt individ kan kun jonglere mange perspektiver.
    • Og det kræver, at vi LYTTER og bestræber os på at FORSTÅ hinandens perspektiver og løsningsmodeller. Fordi de alle meget vel kan være i spil!

Ikke et enten/eller, men et både/og

Når vi skal optimere børnenes vilkår for trivsel, spiller mange forskellige faktorer ind:

  • Løsningen kan ikke isoleres til at være relationsarbejde, eller tydelige voksne, eller selvbestemmelse, eller flere hænder, eller færre børn, eller større lokaler, eller mere lyddæmpning eller mere uddannelse, eller….
  • Løsningen – eller løsningerne – findes i en eller anden kombinationsfaktor af alle de ovenstående faktorer – faktorer som i et eller andet omfang også er hinandens forudsætninger.

 

En passende forstyrrelse udefra

I sidste uge blev jeg så mindet om betydningen af en af ovenstående faktorer: de fysiske rammer!

Og det er jo ikke fordi, jeg ikke kendte den i forvejen, men fordi jeg som ET individ kun kan se så mange steder hen, og som sådan har brug for andres synsvinkel for at tage hele billedet med i betragtning.

Som børnenes advokater har vi derfor brug for at prioritere og skabe rum for dialog og refleksion, hvis vi skal sikre, at vi kommer hele vejen rundt om barnet og børnegruppen!

 

Og så lige et PS: de to unge mennesker vandt faktisk pitch konkurrencen og er nu videre til næste etape!

 

Jeg venter spændt på, om det om et års tid bliver muligt at møblere institutionerne med støjdæmpende  – og bæredygtige -møbler 🙂 (JA, bæredygtige! Men den tager vi en anden gang ;))

 

De allerbedste hilsner fra Dorte

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *