Billede af dreng, der ser provokerende kud

”Han er SÅ provokerende!”

Kender du den følelse/det udsagn – enten fra dig selv, fra en kollega, eller fra en forælder?

Og ja, jeg skriver ”han” – fordi det er min erfaring, at den oplevelser rigtigt tit opstår for den kvindelige pædagog/daplejer eller for mor i samspillet med en dreng.
Oplevelsen af, at den her dreng – vi kan kalde ham Jacob – lige præcis ved, hvilke ”knapper han skal trykke på” for at få dig op i det røde felt – og følelsen af, at han tilstræber og nyder at bringe dig derhen?

 

Hvordan skal du dog få ændret den adfærd hos ham?

Og er det mon et grundlæggende karaktertræk hos ham – at han er provokerende af natur – måske som følge af oplevelser og erfaringer, han har fra han var helt lille?
OSV. OSV.

Hjernebrud, frustration, irritation, vrede – alt sammen i en pærevælling – med den fællesnævner, at årsagerne til den provokerende adfærd synes at  ligge hos drengen selv – og at løsningen dermed ligger i, at drengen ændres/ændre sig…

 

Lad mig give dig 3 trin til, at du kan ændre situationen

3 trin, som du i øvrigt ALTID kan bruge, når du oplever, at et barn har en uhensigtsmæssig adfærd i samspillet med dig eller andre.

 

1. Observation: Spørg dig selv/hinanden i personalegruppen:

  • I hvilke situationer eller sammenhænge er han provokerende og i hvilke situationer eller sammenhænge er han IKKE provokereinde
  • Hvilken rolle har jeg/vi i de to forskellige typer situationer?

 

2. Refleksion: Overvej og undersøg nu – alene eller i dialog med kolleger, leder, andre:

  • Hvilke følelser rejser hans konkrete adfærd i mig?
  • Hvilke følelser rejser den hos mine kolleger/de andre voksne?
  • Hvilke forventninger møder jeg/vi ham med – generelt og i de konkrete situationer – og hvordan kommer disse forventninger til udtryk i min/vores relation/samspil/reaktioner?
  • Er der forskel på hans adfærd sammen med mig og sammen med andre voksne?
  • Hvilket budskab ligger der bag hans handlinger?
    Hvis hans formål nu IKKE er at “trykke på mine ømme knapper”, hvilket budskab kan der så ligge bag hans adfærd – om min måde at møde ham på, om de vilkår, jeg giver ham for at agere i samspillet med mig…?

 

3. Handling: Med udgangspunkt i dine/jeres observationer og refleksioner ovenfor:

Måske er der nogle af observations- eller refleksionsspørgsmålene, som du ikke lige umiddelbart kan svare på:
Så bliver noget af det første, som du/I skal gøre, at tilrettelægge nogle små iagttagelser i løbet af dagen af forskellig situationer og samspil henover en uges tid.

Herefter følger så en ny refleksionsrunde på grundlag af den nye indsigt, som disse iagttagelser har givet dig/jer – en refleksion, som munder ud i nogle helt konkrete handleaftaler.

Aftaler der fastsætter tid, sted, deltagere, frekvens osv: fx

  • Jeg/vi vil kontakte Jacob omkring positivt samvær, fælles opmærksomhed, samspil fra dagens start, hver dag i de kommende 3 uger
  • Når/hvis jeg oplever, at han bliver provokerende, vil jeg:
    • ”flytte hjem til mig selv”, og mærke følelsen, som jeg får i situationen
    • bevidst skifte perspektivet fra: ”Jacob er provokerende, han vil ha mig op i det røde felt” til ”Nu bliver jeg provokeret, og er i færd med at reagerer på mine negative følelser”
    • overveje: Hvad mon han fortæller mig om, hvad jeg har overset/overhørt om hans behov ønsker og vilkår lige nu?
    • tænke: ”hvad kan jeg gøre anderledes” i stedet for: ”hvordan kan jeg ændre Jacob
    • gøre det, jeg kommer frem til 😊

 

 ________________________________________________________

MEN JEG HAR SÅ TRAVLT, OG DET TAGER JO TID…

Hvis det er tanker, som du har omkring det her, så tro mig:

JEG KENDER DEM!

  – fra min egen tid som daginstitutionspædagog.

Men også i dag som konsulent må jeg jævnligt investere tiden til at lære nye veje, finde nye perspektiver på MINE udfordringer.

 

OG JEG VIL IKKE FORSØGE AT BILDE DIG NOGET IND!

 

Det tager tid – især i starten, som alle nye perspektiver og redskaber gør.

I stedet for at gøre det, som ligger på rygraden, skal du jo – i en periode – med din bevidsthed ”tvinge” din hjerne og dermed dine (re-)aktioner over i det nye perspektiv.

For du skal netop væk fra at reagere … på rygraden

– hen imod fagligt bevidst at separere det, der rent faktisk sker, fra det, du tænker og føler.

– For derefter proaktivt at handle fagligt kvalificeret i samspillet med Jacob.

 

Og tænk lige over, hvor meget tid og hvor mange ressourcer du HAR brugt

  • reaktion i stedet for proaktion
  • og på at få Jacob til at stoppe med at være provokerende i stedet for selv at stoppe med  at blive provokeret – uden at det har flyttet en hylende fis!

 

 ________________________________________________________

MEN DET ER SVÆRT I EN DAGLIGDAG FYLDT MED KRAV OG TO-DOES

…er måske den næste tanke, der dukker op hos dig nu?

Igen vil jeg ikke benægte, at det kræver en betragtelig indsats af dig og dine kolleger at bringe de tre trin i konkret anvendelse i øjeblikket

– selv om de ser enkle ud på papiret.

 

DET vil jeg gerne hjælpe dig med!

 

Og 2 ting, der fx kan hjælpe er:

  1. lav opslag (i din øjenhøjde) med ONELINERS til støtte for et perspektivskifte i hverdagen: fx
    • Børn handler ikke for at gøre deres voksne sure – det er faktisk noget af det værste, de ved
    • Der skal handling til for at skabe forvandling.
      Hvis jeg gerne vil have andre til at gøre noget andet, må jeg starte med selv at gøre noget andet.
  2. Få et dybere kendskab til de 3 trin og deres baggrund – med eksempler på den praktiske anvendelse.

 

Punkt 2 kan du faktisk få af mig – uden at det koster dig en krone.

 

I øjeblikket forærer jeg nemlig mit:

ONLINE MINIKURSUS

”FRA OPMÆRKSOMHEDSSLUGER TIL BARN I TRIVSEL – med TRIVSELSPILEN”

til dem , der skriver sig op til mit nyhedsbrev.

 

Så har du ikke allerede tilmeldt dig kurset ?

SKYND DIG AT SNUPPE DET STRAKS!

 

Jeg viser dig lige om lidt, hvor nemt det er.

Men først lidt om minikursets indhold og struktur.

 

_______________________________________________________

FOR 0,00 KRONER FÅR DU 5 KORTE VIDEOER
I kursets 5 korte videoer – 1 hver dag – lærer du bruge de 3 enkle trin, som jeg har beskrevet for dig ovenfor.

De 3 trin kommer nemlig fra TRIVSELSPILEN, som er et refleksionsværktøj, udviklet til netop den slags dilemmaer.
__________________________________________________________

 

Er du klar til meget nemt at sikre dig dit gratis online mini-kursus – og dermed langt større faglig sikkerhed for, at du handler hensigtsmæssigt og trivselsskabende for både børn og voksne?

 

  1.  Klik på linket nedenfor
  2. Der dukker nu en delvist forudfyldt mail op, du skal blot tilføje dit navn og din mailadresse og trykke på “send”

Så sørger jeg for, at du får en mail, hvor du kan bekræfte, at du ønsker dit kursus og nyhedsbreve fra mig.

JA FOR KATTEN, STIK MIG STRAKS DET MINIKURSUS

 

Sammen med minikurset får du adgang til mit Nyhedsbrev med tips og tricks til hverdagstrivsel til dig og børnene omkring dig – og ind imellem også gode tilbud.

(Du kan selvfølgelig til enhver tid afmelde dig)

Jeg glæder mit til at “se” dig derinde 🙂

 

De allerbedste hilsner fra Dorte

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *