Faglig cafe for dagplejre

Forskellige kunder – samme emne

Det sker tit, at jeg i perioder beskæftiger mig med de samme emner hos forskellige kunder.

Det gør på mange måder arbejdet nemmere, fordi jeg ikke skal begynde fra scratch, i hvert nyt oplæg.

Min hjerne er ligesom varmet op på et bestemt emne, min viden ligger der for oven i hjernekisten, og det ene job er med til at kvalificere det næste så at sige – fordi de enkelte kunder bringer ny dybde og nye eksempler ind i det, jeg leverer.

MEN der er også en vis risiko ved det.
OG det blev tydeligt i sidste uge, hvor var jeg ude i en institution med et oplæg.

Det var nemlig et oplæg, som jeg har holdt flere andre steder for nylig, og i de andre tilfælde skete der det, at deltagerne blev meget optaget af en konkret slide.

Den ramte åbenbart lige ind i nogle fokusområder, som gav mening for dem, der hvor de lige nu havde udfordringer.

SÅ da jeg skulle forberede mig til oplægget i sidste uge, tænkte jeg, at jeg da hellere måtte give denne slide lidt ekstra tid, opmærksomhed og omhu – og jeg inddrog dialogen med de forrige kunder i mine overvejelser vedrørende emnerne på sliden og afsatte god til den.

 

 Big mistake, big … HUGE!

Julia Roberts ikoniske bemærkning til den arrogante modeshops ekspedient i filmen Pretty Woman ryger gennem min hjerne.

For medarbejderne i den her institution, var et helt andet sted – og jeg kunne snart mærke en begyndende mangel på opmærksomhed og .. tålmodighed.

Heldigvis var vores relation god nok til, at lederen efter nogle minutter sagde til mig:

”Hmmm, jeg føler faktisk, at vi som dagtilbud er forbi alt det der – så måske er det her lidt tidsspilde – sådan set i forhold til sidst, hvor det var så spændende.”

Hjææælp! Jeg havde begået den fejl, selv at gøre det, som jeg faktisk i dette konkrete oplæg underviser i, at vi aldrig må gøre: at generalisere… børnene, forældrene, pædagogerne, … kunderne!

Hvad havde jeg tænkt på?

Og mit yndlingsordsprog er ellers: Preacher, practise what you preach…

 

Ja, hvad havde jeg gjort?

Jeg havde reflekteret over, hvad andre pædagoger havde fokuseret på vedrørende dette emne– og ud fra det, havde jeg lavet den generalisering, at medarbejderne i alle dagtilbud lige nu er særligt optaget af de emner, som var med på netop den slide.

i den bedste mening, og med henblik på at møde deltagernes behov…

Men det var jo de forrige deltageres behov!

Heldigvis havde jeg også gjort noget andet:

  • Sat mig godt ind i emnet, så jeg havde et videnslager at trække på
  • Øvet mig i Anette Prehns hjælpende guidelines, når man skal præstere: ”Bliv ved med at trække vejret, tænk dig om,  og stol på, at din hjerne nok skal finde det rigtige frem.”
  • På forhånd “sat scenen” for oplægget og der bekendtgjort, at jeg havde lavet nogle slides, men at disse slides ikke skulle styre, hvad vi skulle tale om hvor længe – det skulle deltagernes interesse og engagement.

Så jeg trak vejret dybt, og

  • spurgte lidt ind til, hvad lederen mente med den bemærkning
  • vendte et par af pointerne fra de famøse slides til spørgsmål ind i deltagernes hverdag, pædagogik og praksis
  • skippede en stor del af det forberedte indhold, og –
  • gik videre til næste punkt i oplægget.

 

Preacher, practice what you preach

Nu sidder jeg så og spekulerer lidt på, om jeg lykkedes med at ”komme ind i kampen igen”.

Jeg håber og tror det.

Og så må jeg jo practice hvad jeg OGSÅ preacher: at spørge deltagerne om det, når vi ses igen senere i denne uge.

For kun ved at spørge, kan vi sikre, at vi kommunikerer på samme kanal, som vores kommunikationspartnere: forældre, børn, samarbejdspartnere, kæreste, kunder….

 

Du kan få min hjælp

Skal jeg hjælpe DIG med at ”tjekke eller skifte sende – og modtagekanal” i din kommunikation med forældre, børn, kolleger?

Ring på 9370 076 eller skriv til mig på dorte@dsveistrup.dk

og lad os tage en gratis og helt uforpligtende snak, om der skal tunes ind i din hverdag med børn og forældre.

De allerbedste hilsner fra Dorte

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *