For at kunne hjælpe andre, må man sørge for hjælp til sig selv
Jeg bruger ofte erfaringer fra “det virkelige liv”, når jeg vil understrege en pointe.
Og i denne post skriver jeg om mine helt egne erfaringer – som jeg håber, at du kan bruge som argument og inspiration for at “sørge for hjælp til dig selv” 🙂
Som pædagogisk konsulent tilbyder jeg sparring/ supervision/vejledning (se forrige blogpost om titelforvirring ;)).
Og for at kunne hjælpe andre til nyt perspektiv på bedste vis er det vigtigt, at jeg selv har adgang til hjælp til refleksion og perspektivskifte.
Jeg kan heldigvis trække på forskellige mennesker på forskellige måder, og deres input og vinkler er med til hele tiden at holde mig skarp og up to date:
- på det pædagogfaglige
- på min måde at møde og kommunikere med andre mennesker på
- i forhold til at være ret nystartet med selvstændig virksomhed
Nyt perspektiv på fire måder
Der er mindst 4 områder, hvor jeg får hjælp fra forskellige sider til at se min praksis med nye øjne:
-
Feedback på min ”on-line” kommunikation fra en ”fagkonsulent” og potentiel læser
Når jeg fx skriver mit nyhedsbrev, skal det formuleres i et klart og forståeligt sprog – og det må ikke blive for langt.
Det skal gerne give mening og værdi for læseren uden brug af den store pædagogisk/psykologiske ordbog.
Men jeg har jo mine hjertesager, ogg en tilbøjelighed til at ville forklare sagen fra flere vinkler.
Dette bevirker at jeg ofte står med et nyhedsbrev på 15 sider… som de færreste orker at arbejde sig igennem på en skærm 😉Så er det, at jeg sender hele suppedasen til min gode samarbejdspartner, Charlotte. Charlotte er knivskarp tekstforfatter og sprit nyuddannet “Google certificeret manager med fokus på digital markedsføring”.
Hun er også mor og dermed potentiel læser af mine posts. Så hun er den helt rigtige at bede om feedback fra – både om indhold, omfang og struktur.Nu er det jo ikke Charlotte, der bestemmer, hvad og hvordan, jeg skriver.
Så ultrakort – med kun en pointe – bliver mine blogposts og nyhedsbreve vist aldrig.
Men efter en tur gennem hendes spørgsmål og forslag står jeg dog typisk tilbage med 1 stk. Nyhedsbrev med et noget mindre omfang – samt materiale til en eller flere ”understøttende” blogposts 😊 - Sparring om det faglige med faglige kolleger
På mit arbejdsområde er der meget få facits med to streger under. Derfor har jeg jævnligt brug for at vende faglige spørgsmål med andre, som beskæftiger sig med det samme område, men måske i andre sammenhænge end jeg.
Her er det hjælpsomt for mig at være med i en gruppe af gode pædagogiske kolleger og samarbejdspartnere.
Vi mødes jævnligt og drøfter vores fagområdes landvindinger, dilemmaer og budskaber – både forskningsmæssigt, erfaringsmæssigt og fagpolitisk.
-
Hjælp i forhold til min måde at være konsulent på fra en coach/supervisor
I rollen som ”fødselshjælper” for nye måder at se verden på og nye veje at gå, er det centralt hele tiden at tjekke sit ” etiske kompas” så jeg bl.a. holder mig fri af min egen dagsorden!
I hvert fald skal jeg være bevidst om den og formidle den som sådan, hvis jeg vælger at bringe den i spil.Ved at modtage supervision eller coaching i forhold til min egen konsulentrolle kvalitetssikrer jeg min indsats. Samtidig får jeg nyt brændstof til mig selv gennem min supervisors lydhørhed, anerkendelse og feedback.
-
Sparring om at drive selvstændig virksomhed (og skrive meningsfulde blogindlæg) med en iværksætterkollega og potentiel læser
Endelig følger der med rollen som indehaver af en lille selvstændig virksomhed utroligt mange forskellige og nye ”kasketter” 😊
Skat, moms, markedsføring, bogføring, registrering, fakturering,…
Arbejdslivet som selvstændig er spækket med ”spændende” opgaver, som ikke har det mindste at gøre med det, som er mit fag- og kompetenceområde – men som skal løses hensigtsmæssigt, hvis min virksomhed skal kunne fungere.Når jeg (jævnligt) kommer i tvivl i forhold til en af disse ”kasketter”, er det en uvurderlig hjælp, at ringe til Helle.
Helle er selvstændig kostvejleder og vanecoach (Helleguldmann.dk), og som selvstændige enkeltmandsvirksomheder deler vi mange udfordringer i dette regi.
Vi bruger derfor hinanden, både når der opstår tvivl i forhold til en af disse udfordringer, men også mere proaktivt i forhold til at lære nye metoder fx vedrørende markedsføring.
Vi giver også ofte hinanden feedback som potentielle repræsentanter for hinandens målgruppe, når noget skal formuleres og sendes ud i verden.
Som du kan se, bruger jeg andres perspektiv på flere forskellige måder – i forhold til forskellige sider i mit arbejde, og noget betaler jeg for, andet udveksler jeg.
Og hvad kan jeg så bruge det til?
…Spørger du måske nu 🙂
Joo, min overordnede pointe med at fortælle dig om mine forskellige hjælpere er, at:
Alle, som påtager sig et ansvar vedrørende andres trivsel, udvikling og læring har til tider brug for hjælp “udefra”.
Hjælp til at udfylde ”de blinde pletter”, som vi alle har.
Og det er ikke udtryk for svaghed eller manglende dygtighed at opsøge denne hjælp.
Tvært imod er det udtryk for vilje og evne til at yde den bedst mulige indsats, i hvilke sammenhænge det nu måtte være: fagligt, personligt eller privat.
Så hvor har du brug for hjælp til refleksion og nyt perspektiv?
Og hvor kan du få/udveksle denne hjælp?
Du kan få en smagsprøve på min hjælp til nyt perspektiv?
Du kan altid få en gratis og helt uforpligtende afklaringssamtale med mig, hvor vi sammen undersøger, om du kan og vil bruge min hjælp til evt. udfordringer
Ring eller skriv blot til mig, så laver vi en aftale
Du finder mine kontaktoplysninger her
De allerbedste hilsner fra Dorte
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!